Skip to main content

Jak widzimy na co dzień, firmy wydają ogromne pieniądze na odpowiedzialność społeczną. Moja pierwsza refleksja dotyczy tego, dlaczego firmy działają „społecznie” i „etycznie” oraz jakie są kluczowe kwestie w społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).

Istnieje wiele odniesień do społecznej odpowiedzialności biznesu, czasami określanej jako społeczna odpowiedzialność biznesu, w naszych miejscach pracy, w mediach, w rządzie, w naszych społecznościach. Firmy mogą być społecznie odpowiedzialne w kilku wymiarach: środowiskowym, ekonomicznym wkładu do społeczności, postępowych relacji z interesariuszami, takich jak zaangażowanie w bezpieczeństwo konsumentów czy poszanowanie praw człowieka.

CSR oznacza zobowiązanie firmy do zarządzania swoją rolą w społeczeństwie w sposób odpowiedzialny i zrównoważony (Akgeyik, 2005).

Szereg wydarzeń w ostatnich latach, takich jak szeroko nagłośnione skandale finansowe Enronu i WorldComu, praca w warsztatach producentów odzieży i obuwia sportowego w handlu detalicznym oraz umowy „pod stołem”, które otrzymały firmy. W rezultacie reputacja, marka, uczciwość i zaufanie są coraz częściej uznawane za ważne mierniki społecznej odpowiedzialności biznesu.

Najważniejsze kwestie związane z CSR, które firmy traktują poważnie, dotyczą poprawy reputacji i marki, odpowiedzialności i przejrzystości, zarządzania ryzykiem (zarządzanie zaufaniem inwestorów jest kolejnym czynnikiem wspierającym uzasadnienie biznesowe dla CSR) oraz opartej na niedoborach „wojny talentów” siły roboczej w ciągu najbliższych 10 do 25 lat zmusi firmy do podjęcia szczególnych wysiłków w celu przyciągnięcia, rozwoju, motywacji i utrzymania. Ponadto wojna talentów pokazuje napływ nagród „najlepszych miejsc do pracy”. Mocnym argumentem za CSR jest zatem zarządzanie talentami zarówno w perspektywie krótko-, jak i długoterminowej

W związku z tym CSR wpływa dziś na przewagę konkurencyjną firmy poprzez dwa kluczowe czynniki wartości: 1) reputację firmy i markę; oraz 2) kapitał ludzki (Paul Lee, 2008) Liderzy HR zaczynają pełnić role przywódcze w obu obszarach.
Na przykład, czy incydenty Enronu i Worldcomu zostałyby powstrzymane, gdyby proces rekrutacji został zidentyfikowany i wcześnie zatrzymany przez tych dyrektorów, którzy naruszali obowiązki prawne i zostali przyłapani na korupcji?

HR odgrywa ważną rolę w firmach w spełnianiu standardów CSR. Liderzy HR mogą wpływać na trzy podstawowe standardy etyki CSR, praktyki zatrudnienia i zaangażowania społeczności, które odnoszą się bezpośrednio lub pośrednio do pracowników, klientów i społeczności lokalnej.

Jakie praktyki pracy można promować w firmach, aby stać się bardziej CSR? Praktyki zarządzania zasobami ludzkimi promują rozwój osobisty i zawodowy pracowników, różnorodność na wszystkich poziomach i wzmocnienie pozycji. Inne praktyki HR obejmują: Traktowanie pracowników jako cenionych partnerów, uprawnionych do uczciwych praktyk zatrudnienia, konkurencyjnych wynagrodzeń i świadczeń oraz bezpiecznego, wolnego od molestowania i przyjaznego rodzinie środowiska pracy.

Co mogą zrobić liderzy HR, aby śledzić kartę wyników HR w zakresie CSR? Niektóre pomysły, które będą wykorzystywane jako listy kontrolne zgodnie z ostatnimi badaniami (Fenwick, 2008 i Lockwood, 2004)

?? Stwórz silną kulturę organizacyjną wokół podstawowych wartości firmy.
?? Skanuj środowisko, aby zidentyfikować potencjalne zagrożenia (np. rywalizacja o talenty w branży organizacji).
?? Budowanie osobistych i zawodowych zdolności pracowników (np. poszerzanie kapitału intelektualnego w organizacji oraz we współpracy z innymi organizacjami).
?? Uwzględnij kwestie etyczne w pomiarach wyników pracowników.
?? Wspieraj partycypacyjne podejmowanie decyzji.
?? Zapewnienie najwyższych standardów BHP w miejscu pracy.
?? Zachęcaj do aktywnego zaangażowania w działania społeczności.

Leave a Reply